Arbejdsmiljø i en virksomhed
Grundlaget for loven er, at virksomhederne selv kan/skal løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål. Dette kan ske med hjælp fra de skrevne vejledninger fra arbejdsmarkedets organisationer og vejledning og kontrol fra Arbejdstilsynet.
Der ud over kan virksomheder frivilligt få eller blive pålagt hjælp til arbejdsmiljøet af eksterne konsulentvirksomhed.
Arbejdsmiljøloven omfatter alt arbejde for en arbejdsgiver.
Der er dog visse undtagelser, nemlig:
- arbejde i arbejdsgiverens private husholdning.
- arbejde, der udelukkende udføres af de medlemmer af arbejdsgiverens familie, som hører til dennes husstand.
- arbejde, der udføres af militære, og som kan henregnes til egentlig militærtjeneste.
Følgende bestemmelser omfatter også arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver - f.eks. selvstændige håndværkere:
- Flere arbejdsgivere m.v. på samme arbejdssted.
- Hvor der udføres farligt arbejde.
- Brug af tekniske hjælpemidler m.v.,
- Brug af om stoffer og materialer,
- Om vejtransport.
Frivilligt arbejde, der har karakter af fritidsaktiviteter, og som udføres for almennyttige foreninger, der ikke har fortjeneste som formål, er undtaget fra visse paragrafer i loven.
Arbejdsmiljøpolitik
Arbejdsmiljøorganisationen
I virksomheder med 1-9 ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed ske ved løbende direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere.
- En eller flere grupper varetager de daglige opgaver vedrørende sikkerhed og sundhed. En gruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant.
- Et eller flere udvalg varetager de overordnede opgaver vedrørende sikkerhed og sundhed. Er der i virksomheden oprettet en eller to grupper efter nr. 1, består udvalget af gruppens eller gruppernes medlemmer. Er der oprettet mere end to grupper, vælger arbejdsmiljørepræsentanterne mellem sig 2 medlemmer og arbejdslederne i grupperne mellem sig 2 medlemmer til udvalget. Formandskabet i et udvalg varetages af arbejdsgiveren eller en repræsentant for denne.
Virksomheden skal under alle omstændigheder tænke arbejdsmiljø med i organisationen.
Arbejdspladsvurderinger
Alle virksomheder med ansatte skal ifølge loven udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Det er arbejdsgiverens ansvar, og medarbejderne skal inddrages i processen.
Mange virksomheder skaber øget trivsel og et bedre arbejdsmiljø med deres APV. Sørg altid for at:
Prioritere arbejdet med arbejdsmiljø
Ledelse og medarbejdere deltager aktivt og konstruktivt i arbejdet
Afsætte god tid til arbejdet
Have tilstrækkelig viden og færdigheder.
Formålet med APV
Det handler helt kort om at finde ud af:
Om I har problemer med arbejdsmiljøet
Hvor problemerne eventuelt er
Hvordan I løser problemerne
Hvem der har ansvaret for, at de bliver løst, og
Hvornår I skal følge op.
Kontakt mig for at få hjælp til udarbejdelse af jeres APV
Det psykiske arbejdsmiljø
Arbejdsgiveren har pligt til at sørge for, at medarbejderne ikke bliver syge på grund af det psykiske arbejdsmiljø – og det er en god ide at gøre en systematisk indsats: Ca. ti pct. af de ansatte oplever nemlig ofte at være stressede. Knap ti pct. bliver udsat for vold eller trusler i løbet af et år, mens 12 pct. bliver udsat for mobning.
Der er tale om mobning, når en person regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne gange på grov vis - udsætter en anden person for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. Der er først tale om mobning, når den person, som det går ud over, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt.Seksuel chikane er en form for mobning. Der er tale om seksuel chikane, når en person regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne gange på grov vis - udsætter en anden person for uønskede handlinger af seksuel karakter, som vedkommende opfatter som krænkende.
Stress er en tilstand af anspændthed og ulyst. Stress er ikke i sig selv en sygdom, men vedvarende stress kan føre til både fysisk og psykisk sygdom. Det afhænger af, hvor stor belastningen er, og hvor længe den varer.Kortvarig stress giver ekstra energi til at håndtere udfordringer og krav i arbejdet. Får man mulighed for at restituere sig, vil man relativt hurtigt komme sig oven på en kortere periode med stress.Langvarig og intens stress kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte medarbejders helbred, livskvalitet og arbejdspræstationer. Specielt er for lidt og for dårlig søvn et faresignal i forbindelse med stress.Der er mange grunde til, at man kan få stress. Nogle af dem hænger sammen med arbejdet.