Reducere stress på arbejdspladsen

Uanset årsagen, og det der manifesterer sig, så er stress på arbejdspladsens fortsat et problem, som kan medføre reduceret produktivitet, stigning i ulykker og en stigning i omkostningerne.

Som ledere skal du passe på, at arbejdstagere udviser tegn på stress - men da ikke 2 ansatte vil udvise identiske tegn og symptomer, er dit job ikke let.

 

Anerkendelse af advarselssymbolerne for stress: Tegn og symptomer på arbejdsstress varierer fra person til person, og man skal være opmærksom på, at oplever man et eller flere af symptomerne nedenfor er det IKKE ensbetydende med, at en person er alvorligt stresset.

 

Det er vigtigt for ledere at kigge efter adfærdsændringer, der kan knyttes sammen med stress.

 

Tips til at reducere eller forebygge stress:

 

Da årsagerne til stress på arbejdspladsen varierer meget, skal du også have strategierne for at reducere eller forhindre det.

 

Ifølge Mayo Clinic, Minnesota, USA, er et effektiv tidsstyring er et primært middel til et mindre stressende liv. De forslår følgende tips til at hjælpe stressede medarbejdere med at reducere stress og blive mere produktive.


  • Planlæg hver dag Planlægning af din dag kan hjælpe dig med at opnå mere og føle dig mere kontrolleret over dit liv. Skriv en opgaveliste med de vigtigste opgaver øverst. Hold en oversigt over dine daglige aktiviteter for at minimere konflikter og sidste øjebliks rus.


  • Prioriter dine opgaver Tidskrævende, men relativt ubetydelige opgaver kan bruge meget af din dag. Prioriterende opgaver sikrer, at du bruger din tid og energi til dem, der virkelig er vigtige for dig.


  • Sig nej til uvæsentlige opgaver Overvej dine mål og planlægning, før du accepterer at påtage dig yderligere arbejde. Og glem ikke, at det er OK at uddelegere. Se på din to-do liste og overvej hvad du kan videregive til en anden.


  • Tag den tid, du har brug for til at gøre et kvalitetsjob At gøre arbejde rigtigt første gang kan tage mere tid på forhånd, men fejl resulterer normalt i tid, der bruges til at foretage korrektioner, hvilket tager mere tid samlet.


  • Bryd store, tidskrævende opgaver i mindre opgaver Arbejde med dem et par minutter ad gangen, indtil du får dem alle færdige.


  • Øv 10 minutters regel Arbejde med en stor opgave i 10 minutter hver dag. Når du er kommet i gang, kan du måske finde ud af, at du kan afslutte det.


  • Vurdere, hvordan du bruger din tid Hold en dagbog over alt hvad du gør i tre dage for at bestemme, hvordan du bruger din tid. Kig efter tid, der kan bruges mere klogt. Kan du for eksempel tage en bus eller tog til arbejde og bruge pendlen til at indhente læsning? Hvis det er tilfældet, kan du frigøre tid til at udøve eller tilbringe med familie eller venner.


  • Begræns distraktioner Bloker ud tid på din kalender for store projekter. I den periode lukker du din dør og slukker din telefon og e-mail.


  • Få masser af søvn, spis en sund kost og motion regelmæssigt En sund livsstil kan forbedre dit fokus og koncentration, hvilket vil medvirke til at forbedre din effektivitet, så du kan færdiggøre dit arbejde på kortere tid.


  • Tag et "Time Management" kursus Hvis din arbejdsgiver tilbyder videreuddannelse, skal du tage en time management kursus. Hvis din arbejdsplads ikke har en, skal du finde ud af, om en aftenskole, Folkeuniversitet eller andre gør det.


  • Tag en pause, når det er nødvendigt For meget stress kan spore dine forsøg på at blive organiseret. Når du har brug for en pause, tag en. Gå en tur. Gør nogle hurtige kropstrækninger på din arbejdsstation. Tag en dag med ferie for at hvile og genvinde arbejdsglæden.


  • Bed om professionel hjælp Hvis du er for stresset til at tænke på at prøve nogle af disse tips, er det tid til at bede om hjælp. Er dit liv helt ude af kontrol? Hvis det er tilfældet, kontakt din sikkerhedsorganisation eller personalekontoret på din arbejdsplads for at få hjælp, eller diskuter din situation med din læge.